مقاله نزدیک بینی بازاریابی تئودور لویت که در پی تجربیاتش در شرکت استاندارد ایل بهدستآمده، میتواند راهنمای خوبی برای ما باشد. برای تنظیم استراتژی تجاری یک شرکت، اصلیترین سؤالی که باید مطرح شود این است: “ما در چه کسب و کاری هستیم؟”
برای پاسخ دادن به این سؤال بیشتر سازمانها بهجای تمرکز بر بازار، بر صنعت تمرکز کردهاند. چنین خطمشی ای سازمانها را بهجای تمرکز بر بازار بر تولید متمرکز میکند.
تئودور لویت در مقاله نزدیک بینی بازاریابی این بحث را مطرح میکند که توقف رشد راهآهن به دلیل فقدان مسافر و بار نیست. این تجارت به دلیل محدودنگری در تعریف خود به این روز افتاده است. آنها بهجای در نظر گرفتن مفهوم حملونقل، فقط بر راهآهن متمرکزشدهاند.
هالیوود هم به دلیل اینکه تجارت خود را بسیار محدود تعریف کرده بود، دچار مشکل شد. آنها فکر میکردند که در کار تجارت فیلمهای سینمایی هستند؛ ولی کار اصلی آنها درواقع سرگرم کردن مردم بود.
منبع: سایت ان سی سی شاپ